Maître Roelof van der Laan Bokaal
Dinsdag 11 februari 2025
Roelof van der Laan werkte meer dan veertig jaren als oberkelner bij hotel Braams in Gieten.
Vanaf het begin van zijn carrière was hij betrokken bij het opleiden van zijn leerlingen. De wedstrijden tijdens de horecabeurs in Zuidlaren en later in Assen waren zijn grote passie. Het draaide allemaal om enthousiasmering.
Na jaren met veel toewijding de kar te hebben getrokken van deze mooie wedstrijden liet zijn gezondheid het afweten. Helaas hebben wij op 24 mei 2017 afscheid van Roelof moeten nemen.
Voldoende redenen om een wedstrijd in een wedstrijd te organiseren. U als professional wordt uitgedaagd. Tijdens de Grand Prix EvenTT Culinair kan er in het restaurant vijftig punten worden gescoord. Naast de honderd punten te verdienen door de chef en de souschef, maakt dit een totaal van maximaal honderdvijftig punten per team. Echter de gastheer met de hoogste individuele score wint de Maître Roelof van der Laan Bokaal en een cheque van € 1.000,-.
Informatie deelnemers Roelof van der Laan Bokaal:
De deelnemer wordt aangeraden de onderstaande informatie goed tot zich te nemen.
LET OP!
Voor de amusebereiding IN het restaurant moet u de bijbehorende opdracht uitvoeren (zie ‘opdracht amuse’ )
U bent onderdeel van uw team, welke deelneemt aan de ‘Grand Prix EvenTT Culinair’ . Uw score bedraagt maximaal 50 punten (150 punten voor het gehele team).
De wedstrijd.
De gastheer/vrouw krijgt de beschikking over een restauranttafel en een bijzettafel (beiden 0.80 x 0.80 m) welke aangekleed moet worden met eigen linnen, bestek, glaswerk, tafelversiering enz.
U verzorgt één tafel van 2 gasten. Uw team kookt voor 4 personen. (1x voor de keuken-showtafel en 1 x voor de keukenjury en 2 x voor uw gasten). Bij het te serveren menu maakt u een passend wijnadvies. Dit mogen meegebrachte wijnen zijn, of wijnen uit het aangeboden (wedstrijd)assortiment. U dekt uw tafel en krijgt de mogelijkheid de lunch te gebruiken.
Vanaf 12.15 arriveren de gasten. U bereidt als gastheer/vrouw een aperitief en een amuse aan tafel en serveert deze. Het is niet de bedoeling dat uw aperitief en/of amuse en/of wijnen aan de jury wordt geserveerd. Aansluitend serveert u de lunch. Na het afscheid van de gasten ruimt u alles op en maakt u zich op voor de prijsuitreiking!
Tijdschema:
9.30 uur | Gelegenheid tot het binnen brengen van de meegebrachte materialen |
Rondleiding werkplekken. Teamoverleg | |
10.00 uur | Inrichten office (tot 11.30) |
10.15 uur | Instructie door juryvoorzitter |
10.30 uur | Start opdekken restaurant |
11.30 uur | Lunch deelnemers |
12.00 uur | Ontvangst gasten, serveren van het aperitief en amuse |
13.00 uur | Voorgerecht |
13.45 uur | Warm tussengerecht |
14.15 uur | Hoofdgerecht |
14.45 uur | Nagerecht, aansluitend bestaat de gelegenheid om koffie te serveren |
16.00 uur | Prijsuitreiking. De winnaar ontvangt een geldprijs van € 1000,- |
Mee te brengen zaken
Van u als kandidaat wordt verwacht, dat u alle zaken meebrengt welke u denkt nodig te hebben om de lunch tot een succes te maken.
Alles wordt en assiette meegegeven op eigen servies.
Verder zorgt de organisatie voor:
een assortiment aan wijnen*
tafelwater
brood
tafels (0.80 x 0.80 m.) (20 stuks i.h. restaurant) de helft te gebruiken als guéridons
bijpassende stoelen (20 stuks)
koffiezetapparatuur (met koffie)
broodjeslunch voor de deelnemers
* wijnadviezen maken onderdeel uit van de wedstrijd. Vóór de lunch worden de deelnemers kort bevraagd over de gemaakte wijnkeuze..
Beoordeling
De beoordeling begint op het moment dat u met de voorbereidende werkzaamheden start. Aperitief en amuse (zelf meebrengen, bereiding IN het restaurant) wordt beoordeeld op vaardigheid bereiding en presentatie. Tijdens de service wordt er gelet op serveertechnieken, sociale vaardigheden en timing. Verder let de jury op serveervolgorde, gastencontact en attitude.
Voorwaarden
Er dient gepaste kleding te worden gedragen, bedrijfskleding is hierbij een mogelijkheid. Er is een ruimte u om te kleden. Verder is het toegestaan (zelfs gewenst) dat u middels uw huisstijl laat blijken wie u bent.
Niet toegestaan
Het gebruik van enige elektrische apparatuur is niet toegestaan tijdens de wedstrijd. Ook het gebruik van laptop en/of mobiele telefoon voor welk doeleinde dan ook, is niet toegestaan!
Jury
Er wordt gejureerd door drie juryleden. Deze staan onder leiding van een juryvoorzitter, die zorgt voor een ordentelijk verloop en voor beantwoording van vragen.
De jurering vindt plaats middels een rapport met daarop een uniform puntensysteem met een maximaal te behalen puntenaantal. Score vindt plaats door correcte uitvoering en zo wint degene met het hoogste puntenaantal. Deze punten worden 1:1 meegeteld in de teamscore.
Over de uitslag wordt niet gecorrespondeerd.
U ontvangt een certificaat met de score en een persoonlijke noot van de jury.